Austrijski kopljonoša
U ovom kraćem članku pokušati ću predočiti kako bojam povijesne figure u mjerilu 1/72. Kao model koristio sam kopljonošu iz Zvezdinog seta 8061 Austrijski mušketiri i kopljonoše 17. stoljeća. Zvezda je jedan od najpoznatijih i najkvalitetniji proizvođača plastičnih 1/72 figura i plastičnih maketa uopće, a sam set figura je vrlo pogodan za izradu diorame Turske opsade Beča 1683. godine.
Za sam početak, figuru je potrebno odvojiti od spruea oštrim hobi kliještima. Pri tome je potrebno paziti da se ne ošteti figura. Stoga je bolje rezati dalje od figure, a kasnije oštrim hobi nožićem (primjerice no.11) odrezati višak spruea. Nakon toga slijedi uklanjanje mouldlineova, a preporučuje se i pranje figure u toploj vodi s dodatkom sapuna ili deterdženta za suđe. Ovakve figure se proizvode se injektiranjem plastike u metalne kalupe. Da bi se plastika lakše odvojila, kalupi se premazuju sredstvom za odvajanje (eng.mould releaser). Tragovi tog sredstva zaostaju na figuri i mogu uzrokovati da se primer i boja ne prihvate dobro za figuru. Stoga je korak pranja figure vrlo poželjan.
Nakon što se je oprana figura osušila „patafixom“ sam ju učvrstio na plastični čep i obojao sivim primerom od Army Paintera. Kada se sloj primera osušio cijelu figuru premazao sam slojem Nuln Oil washa (GW) i pustio da se ponovo osuši. Sam wash nije imao toliku ulogu „preshadinga“ koliko sam želio da istakne detalje na figuru koje ću kasnije morati bojati. Ovaj korak nije toliko nužan, ali olakšava bojanje.
Nakon što je figura pripremljena nanio sam osnovne boje na figuru. Kao referencu koristio sam ilustraciju i primjer obojane figure na kutiji (boxart) što mi je uvelike skratilo postupak pretraživanja povijesne literature. Boje koje sam koristio jesu Flat Red + Black Red (rukavi i perjanica), Medium Blue (hlače), Black (kosa, brada i cipele), Gunmetal (oklop, kaciga, mač i vrh koplja), Basic Skintone (lice), Leather Brown + Biege Brown (rukavice), Bone White + Biege Brown (čarape), Biege Brown + Orange Brown (motka koplja). Sve boje jesu iz Vallejo Model ili Game Color serije. Za remenje je korištena boja Leather Brown od Revella.
Na kožu sam potom nanio Reikland Fleshshade (GW), a na smeđe dijelove Agraxt Earthsade (GW). Sve ostale dijelove (metal, crvena, plava) premazao sam Nuln Oilom. Već nakon ovog koraka figura je poprimila zadovoljavajući izgled koji će nekim wargamerima biti dovoljan za igranje. Ja sam se ipak odlučio odraditi i po dva „highlighta“ za svaku boju (osim crne). „Highlightove“ sam dobio posvjetljavajući gore navedene boje s time da je drugi „highlight“ pokrivao manju površinu od prvoga (layering). Tehnika glazinga za bojanje nije došla u obzir jer je figura dosta mala. Na kraju sam uredio bazu i figuru premazao slojem laka. Za lak sam pomiješao mat (Pebeo) i satin (Ammo by Mig) te ga malo razrijedio vodom.
Najnoviji članci
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
- NASTUPILI SMO NA: AmuletD20 Grand Tournament 2025 Domagoj Krpan, 30.10.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)





