Igraća tabla za igru Pirate's Cove – dio 2.
Ovaj članak prati drugi, završni dio, procesa izgradnje igraće ploče za stolnu igru Pirate's Cove koju je prije nekoliko godina radila Radionica za izradu prostornih maketa.
Dizajn table
U prethodnom smo članku Andrija i ja napravili osnovni obris ploče s okvirom, provukli žice ispod ploče i napravili sve brodove. Sljedeća stvar, prije stvarne gradnje, bila je instalacija sve elektronike kako bi se teren mogao izgraditi oko nje. Prije ugradnje, morali smo provjeriti sve izračune i dogovoriti se o konačnom izgledu svih efekata.
Elektronika
U ovoj smo maketi odlučili ugraditi generator dima (u daljnjem tekstu - magla), a u svakoj kući ćemo ugrađen LED kako bi se izazvao učinak paljenja svjetiljki ili svijeća. Kao izvor napajanja za ploču izabrali smo struju iz mreže - 220 V izmjenične strujom (u Hrvatskoj). Stoga ćemo ovdje ukratko spomenuti izmjeničnu struju, jer se stroj za maglica napaja putem adaptera iz gradske mreže. Adapter koji ide zajedno s maglom mijenja i izmjeničnu struju od 220 V u izmjeničnu struju od 24 V. (NAPOMENA: Ako uređaj, na primjer, transformira struju iz 220V AC u 24V DC, tada se to naziva transformator - napomena autora).
Prednost korištenja gradske elektroenergetske mreže (tj. Adaptera i transformatora) je ta što nema bojazni za potrošnju električne energije, naime, nema baterija koje bi se mogle trošiti.
Budući da LED diode rade isključivo na istosmjernu struju, bilo je potrebno spojiti LED krug paralelno sa strojem za maglu. Osim grane za maglu, trebali smo izdvojiti i jednu granu da bismo prošli kroz Graetzov most koji bi bio povezan sa svim LED krugovima. Graetzov most (tj. Jednofazni ispravljač cijelog vala) samo ispravlja napon, ali ga i ne '' izravna ''. Za izravnavanje napona potrebno je dodati RC krug. U ovoj igraćoj ploči to nije bilo potrebno napraviti, jer lokalna električna mreža radi na frekvenciji f = 50 Hz (što znači da je napon sinusoidan i čini 50 ciklusa u sekundi). Korištenjem jednofaznog ispravljača se frekvencija udvostručuje, tako da je frekvencija 100Hz. Ljudsko oko ne primjećuje veću frekvenciju od 20Hz. Što to točno znači? Da će naša LED bljeskati 100 puta u sekundi, ali to nećete primijetiti. Zaista će izgledati kao da LED stalno svijetli. Treba napomenuti da će gubici u Graetzovom krugu biti oko 10% i da će napon 24V DC biti oko 22V DC.
Proračun LED krugova je relativno jednostavan, jer ima puno ponavljanja. Svaka grana (osim otoka Posade) izgleda isto te se otpor računa na sljedeći način:
Dok se za otok Posade računa prema:
Izračun snage u svakoj grani iznosi :
što je relativno velika snaga. Ne čudi kad se uzme u obzir činjenica da otpornik smanjuje napon za 20V! Ove su informacije važne prilikom odabira otpornika, jer kada ga kupite, morat ćete naglasiti da tražite takav moćan otpornik. Za otok Posade potrebna su dva otpornika od 50Ω i 0,04 W
Ovaj rezultat također nije iznenađujući, jer otpornik smanjuje napon za samo 2V, a kroz njega teče struja od 20mA.
Vratimo se na početak - adapter, koji u ovom slučaju ima Imax = 1200mA. Sljedeći korak je dodavanje svih struja u granama.
Dakle, za pokretanje svih LED-ica potrebno vam je 240mA što ostavlja 960mA za stroj za maglu, što je nakon ispitivanja multimeterom pokazalo da je to dovoljno. Ako ne bi bilo, izračun bi trebao biti revidiran.
Konačno, elementi potrebni za ovaj projekt su:
• Stroj za maglu (s adapterom AC 220V → 24V AC)
• 2 para džekova: muški i ženski
• Most Graetz
• 7 prekidača
• 10 R = 1kΩ otpornik, P = 0,5 W
• 2 R = 50Ω otpornika
• 27 LED (žuta, 3 mm)
• 2 LED (crvena, 5 mm → Treasure Island, oči lubanje)
• 1 LED (crvena, 3 mm → Tavern Island, konoba gornjeg kata)
• minimalno 10 m žice.
Nastavak izrade
Nakon postavljanja elektronike i postavljanja mosta Graetz unutar kutije koja je izrađena od balze, istestirali smo ploču. LED diode doista nisu treperile, vulkan je stvorio maglu i mogli smo nastaviti s izgradnjom terena.
Prvi otok s kojim smo se bavili bio je otok Posade. Odlučili smo imati malo morsko mjestašce s gradskom vijećnicom i crkvom s grobljem na brdu. Ulice grada načinjene su od plastičnih komada srednjovjekovnog dvorca mjerila 1/72. Zgrade je Andrija sagradio od balze debljine 1,5 mm i tankog kartona. Škure su bile veličine 1x1 mm i svaki je bio izrezan iz komada papira. U većinu zgrada postavili smo 3 mm žute LED diode koje su probušene kroz dno plastične ulične konstrukcije.
Tvrđava na otoku Topova izrađena je od istog srednjovjekovnog plastičnog kompleta dvorca. Stranice oktogonalnih bastiona pažljivo su rezane skalpelom. Topovi su iskorišteni od stare makete plastičnog broda tvrtke Revell. Da bismo dovršili posao, na ulazu u luku postavili smo lanac.
Volumen svih otoka izrađen je od stirodura debljine 2 cm. Plaže, litice i ostala obilježja modelirana su iz glinamola (DAS). Stupovi su izvedeni od balze debljine 2 mm. Nakon što su se glinamol i PVA ljepilo osušili, otoci su premazani natopljenim PVA ljepilom. Gornje površine bile su posute krupnijim pijeskom, dok su plaže bile prekrivene najmanjim zrnastim pijeskom koji smo mogli pronaći. U ovom slučaju to je bio pijesak za činčile iz lokalne trgovine za kućne ljubimce.
Tako je većina otoka izrađena. Ostalo je samo napraviti otok Pirate's Cove i napraviti vulkan koji se može ukloniti. Morali smo učiniti vulkan uklonjivim kako bismo omogućili punjenje i pražnjenje posude za vodu koju maglica koristi za stvaranje magle. Ako bismo ploču ostavili u jednom komadu, bilo bi nemoguće isprazniti spremnik, što bi na kraju uzrokovalo stvaranje plijesni ili nečeg još goreg. Opet je volumen otoka izrađen od stirodura. Korištenje stirodurnih ploča omogućilo je ravni rez između podnožja otoka i uklonjivog vulkana. Nakon što se otočni dio stirodura osušio, spremnik je postavljen na njegovo mjesto, a oko njega je postavljen drugi sloj stirodura i zalijepljen na rezervoar s gornje strane. Nakon što se osušio, napravili smo teren otoka i vulkana slijedeći isti postupak kao i za ostale otoke pomoću DAS glinamola. Nakon što se osušio, teksturali smo ga s pijeskom (dvije različite veličine).
Otoci su obojeni Pebeo Deco bojama (black, white, grey, brown, ocre i ash) i posipani statičkom travom. Stabla su rađena od drveća od pletenih žica kupljenih na Ebayu. Kad su otoci bili gotovi, pobojao sam more u razne plave nijanse. Kako sam želio da plava bude zaista svijetla, upotrijebio sam bijelu osnovnu boju (undercoat) koji je ručno pobojan velikim kistom (pemzlom), jer nisam želio riskirati da ostatak već obojane table uništim slučajnom greškom prilikom sprejanja. Nakon što sam bio gotov, pomiješao sam nekoliko nijansi plave (miješanjem Pebeo Deco bijele i plave). Svaki progresivni sloj imao je u sebi više Plave boje. Prije nego što smo ulili smolu, odlučili smo napraviti kompas s logom UMS „Agram“. Dizajn je isprintan na komadu papira, jednostavno je izrezan i zalijepljen PVA ljepilom. Trebalo je samo pomiješati smolu i pažljivo je izliti. Za to smo koristili Gedeo kristalnu smolu. Brz izračun pokazao je da nam treba 600 ml smole da bi voda bila duboka 1,5-2 mm. Pažljivo smo miješali dvodijelnu smolu (omjer miješanja je 2: 1 volumno što znatno olakšava rad). Nakon što se smjesa potpuno izmiješala dodao sam par kapi Pebeo Vitrail Sky Blue boje. Pri miješanju budite oprezni jer lako možete pretjerati i previše potamniti smolu.
Nakon sušenja oko 24 sata, ploča je gotova i mogli smo je predstaviti dečkima iz Udruge!
Najnoviji članci
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
- NASTUPILI SMO NA: AmuletD20 Grand Tournament 2025 Domagoj Krpan, 30.10.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)





