Pretakanje boja u nove bočice
Ovaj sljedeći članak je napisao naš dugogodišnji član koji sada živi u Njemačkoj, Berislav Tušek!
Uvod
Poštovani hobby prijatelji, došao je i na mene red da popustim pod nesmiljenim Markovim pritiscima te da se odvažim napisati članak. Nadam se da vam neće biti pretjerano žao uludo bačenog vremena, nakon što ga pročitate.
Odlučio sam napisati svoj osvrt na problematiku kojom sam u posljednje vrijeme bavio, a to je pretakanje Citadel boja iz njihovih Copyright bočica u neke smislenije, tj. u bočice s kapaljkom (tj. sapnicom).
Prvo malo uvoda. Hobbyem sam se počeo baviti usporedo s prvim filmom iz trilogije Gospodar Prstenova te sam skoro isključivo koristio Citadel boje. Nakon nekoliko godina pauze, vratio sam se hobbyu te ponovo počeo kupovati Citadel boje, valjda jer sam ih i najbolje poznavao. S vremenom, tj. nakon što sam pogledao hrpu videa o wet blendingu i ostalim tehnikama, počeo sam nabavljati i ponešto Scale 75 jer sam valjda očekivao da će boje same od sebe postići wet blending, koji ni izdaleka još nisam savladao. Ipak, uvidio sam da postoje i drugi načini stavljanja boja na mokru paletu te da su bočice s kapaljkom puno jednostavnije za korištenje. Osim toga sam vidio da skoro svi koji objavljuju nešto na internetu, koriste Citadel boje u bočicama s kapaljkom. To me je nagnalo da se odvažim na korak zvan pretakanje boja.
U pripremi pogledao sam puno videa na youtube-u od kojih nisu baš svi smisleni. Na kraju sam od svakog uzeo ponešto. Ovdje sam radio pretakanje samo Citadel Base i Layer boja.
Potrebni materijal
Na slici 1 prikazano je sve što nam je potrebno za pretakanje boje.
Slika 1: Potreban materijal
Opis prema brojevima na slici:
1. Kuglice od nehrđajućeg čelika – nisu potrebne pri pretakanju, ali pomažu pri miješanju boje u budućem korištenju
2. Vallejo Airbrush Flow Improver 71.562
3. Vallejo Airbrush Thinner 71.161
4. Veliki lijevak
5. Mali lijevak
6. Citadel boja
7. Bočica od 15 ml
8. Čep bočice
9. Sapnica/ kapaljka
10. „Jednokratne“ pipete
11. Staklena posuda s vodom
12. Druga posuda s vodom
13. Hobby kliješta
14. Papirnati ručnik
Koristio sam Vallejo Flow improver i Thinner, ali istovrsni proizvodi drugih hobby marki će sasvim sigurno biti u redu.
Što se tiče stavki 7, 8 i 9, one obično dolaze skupa, a ja sam sve to naručio preko Amazona.
Kod lijevaka nisam pazio na to da su napravljeni u tri veličine, mala veličina je sasvim dovoljna.
Koraci
Korak 1
Odstranimo naljepnicu sa Citadel bočice i nalijepimo ju na novu bočicu. Pri tome možemo škarama odrezati višak naljepnice, ali nije prijeko potrebno. Pri ovom koraku ubacujemo jednu (ili dvije) kuglice u novu bočicu. (Slika 2)
Slika 2: Prebacivanje naljepnice
Korak 2
Prerežemo plastične spojeve poklopca Citadel bočice. To će nam olakšati pripremu boje Flow improverom i Thinnerom. (Slika 3)
Slika 3: Rezanje plastičnih spojeva poklopca bočice
Korak 3
U Citadel bočicu s bojom pipetama ubacujemo oko 1ml Flow improvera te do 1ml Thinnera. Nakon toga je obavezno zatvoriti bočicu i dobro promiješati. Ovdje je potrebno prilagoditi količinu aditiva viskoznosti boje. Boja bi trebala istjecati kroz lijevak bez da se nivo boje u lijevku zbog viskoznosti boje povećava, što će dovesti do povećanog gubitka boje na lijevku. To će nam olakšati pripremu boje Flow improverom i Thinnerom. (Slika 4)
Slika 4: Dodavanje Flow improvera i Thinnera
Korak 4
Dobro promiješanu bočicu otvaramo te ulijevamo u novu bočicu u koju smo prije toga stavili lijevak. Ukoliko je cijevčica lijevka toliko široka da tijesno nasjeda na grlo bočice, potrebno je malo podignuti lijevak kako bi zrak mogao nesmetano doprijeti u bočicu i tako olakšati ulazak boje u bočicu. (Slika 5)
Slika 5: Pretakanje boje
Nakon što boja počne kapati, prekinite pretakanje te ubacite otprilike 0.5ml razrijeđivača u Citadel bočicu te ju ponovo promiješajte. Ponovite pretakanje preostale boje. Ovim postupkom sam uspjevao izvući većinu boje iz bočice te se nisam zamarao eventualnim ostacima boje na čepu.
Korak 5
Puštamo gravitaciji da odradi svoje te lijevak odlažemo u posudu s vodom. (Slike 6 i 7)
Slika 6: Utjecanje boje u novu bočicu
Slika 7: Odlaganje lijevka u posudu s vodom olakšat će njegovo kasnije čišćenje
Korak 6
Ukoliko primijetite da je otvor sapnice bočice preuzak, možete ga razvrtati, bilo šilom ili borerom hobby bušilice. To će smanjiti vjerojatnost da se boja u sapnici osuši i da sapnica napukne. (Slika 8)
Slika 8: Razvrtanje sapnice
I to je to.
Slika 9: Boja u novom domu
Dodatne napomene
Misterij druge posude za vodu jest da neki jubitoičari koriste i vodu za razrijeđivanje boje. Po meni to nije potrebno, dva proizvoda koje sam naveo su meni bila sasvim dovoljna.
Pretpostavljam da Citadel washevi ili contrast boje ne trebaju toliko aditiva za razrijeđivanje jer već ionako puno rijeđi od osnovnih layer i base boja.
Ovako pretočena boja jest ponešto rijeđa od originalne boje, ali za mene zanemarivo. Ja ionako većinom bojam koristeći layering i glazeing pa mi je to ionako poželjno.
Najnoviji članci
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
- NASTUPILI SMO NA: AmuletD20 Grand Tournament 2025 Domagoj Krpan, 30.10.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)





