Infinity school 1

Marko Paunović, 30th November 2020

English text by Bruno Sandrić not available at the moment.

Pozdrav svima novim ljudima u Infinityu i starim maherima. Živili!

Ovaj tekst bi trebao pokriti sva ultra početnička pravila Infinitya da bi mogli zaigrati prvu partiju. E da, dok još imam vašu koncentraciju spomenuo bi da tijekom Američkog vjerskog blagdana Black Friday Corvus Belli ima ogromnu akciju. Niže cijene, popust na količinu, besplatna poštarina iznad nekog iznosa kojeg bi sigurno napravili, zagrljaji+ pusa (ovo izbjegavajte, paziti na socijalnu distancu jer su Corvus Belli Španjolci >.>'' ). Ako imate nešto što bi željeli a ne znate što i kako ili ne želite sami naručiti ili samo trebate dobru ekipu za Infinity, imamo i za to rješenje. Ovo je Facebook grupa za Infinity u RH. Ako nemate baš nova u ovaj tren ili ne želite naručivati preko interneta kontaktirajte Cartu Magicu. Možete naručiti preko njih i svima uljepšati dan!

Ako Vam se ne čita cijeli tekst ili Vam je loše napisan (ništa čudno) pojednostavljena pravila možete naći ovdje

Službena pojednostavljena pravila s primjerima i dovoljnim podacima za početi igrati su ovdje. Nisam znao da postoje do 21.11.2020. Da jesam ovo ne bi bilo napisano :D

14.11.2020 u Crnom Mačku odigrao sam svoju drugu partiju Infinityja ikad. Ovaj put zaigrao sam demo partiju kako bi mogao objasniti osnova pravila igre i staviti ih u ovu školicu. Ovaj battle report ću započeti s citatom od jednog od po meni najvećih mislioca ovog stoljeća... Jake the Dog!

Click for enlarged picture

Uz ovako motivirajuće misli započet ću ovaj battle report.

Rezime nekih bitnijih stvari od prošli put:

Infinity je igra na ploči (tabletop game) gdje dvije suprotstavljene strane rješavaju svoje nedoumice sukobljavanjem malih umjetnina uz vodstvo sila prirode. Drugim riječima svaki igrač stavi svoje minijature na ploču, napravi odluke i baca kocku kako bi vidio rezultat.

Minijature za Infinity su službeno od proizvođača Corvus Belli. Za razliku od mnogih drugih igara oni još uvijek koriste minijature od metala. Nekima je ovo super drugima nije. Ja osobno i ne volim baš raditi s metalom, ali svakom svoje. Te minijature se moraju očistiti i zalijepiti prije igranja. Njihovo bojanje je poželjno, ali nipošto nužno za samo igranje. Većina ljudi u ovom hobiju imaju ionako poprilično figura koje nisu nikad obojili.

A sad na nove stvari:

Prije same partije odaberu se jedinice koje se želi koristiti i to se zove ARMY LIST. Za to se popularno koristi službena aplikacija koju nam besplatno nudi Corvus Belly. Dostupna je na računalu, mobitelima i ostalim sličnim uređajima koji koriste mladi. Slaganje liste je nešto što se uči u hodu tako da se tu nećemo zadržavati. Bitno je prije početka partije s protivnikom dogovoriti broj bodova army liste koju će svaka strana koristiti. 300 bodova (eng. Points) je turnirski standard. Cilj mi je u ovom battle reportu objasniti osnova pravila na demo partiji. Idući report bi trebao biti isto demo ali bi se koristilo više pravila specifičnih za svaki model, i zatim koliko se stigne partija od 300 bodova.

Igra se igra na poteze na ploči koja je podijeljena na dvije suprotsavljene strane (po jedna za svakog igrača). Igrači bace kocke i igrač koji je dobio više bira jednu stavku iz ove 2 skupine i zatim onaj drugi bira iz druge skupine - Želim li igrati prvi ili drugi (player turn) - Želim li odabrati stranu stola ili birati tko prvi postavlja svoje jedinice na ploču (deployment)

Nikad ne želiš se deployati prvi. Dok jedan igrač postavlja figure na ploči drugi igrač nije prisutan za stolom. Kad prvi igrač završi kreće drugi. Igrač se opet udalji od ploče i pruži protivniku barem jednake uvjete kao što je on imao. OVDJE POZIVAM NA SPORTSKI DUH :D Zašto je to ovako, objasnim u idućem reportu 😊

Osnovna pravila uz primjere su ovako:

Za početak ako nekima od vas nije jasno što je token u našem hobiju:

Tokeni je fizički predmet kojeg koristimo da bi lakše brojali stvari. To mogu biti kamenčići, kovanice, kamenje, materijalizirani-manjak-volje-za-životom-tokom-korone, slatkiši ili napravljeni komadići plastike. Za naše potrebe mi ćemo brojati zapovijedi koje možemo dati izdati našim jedinicama na terenu. Te zapovijedi (eng. ORDER) brojimo pomoću tih tokena. Za što ih koristimo ću objasniti poslije ovoga, a za sad kako i koliko ih imamo. Za našu, početničku razinu razlikovat ćemo REGULAR i LIEUTENANT order . Na početku poteza igrač dobije po REGULAR order za svaku jedinicu u svojoj vojsci. Njih koristimo za bilo koju minijaturu. Uz to dobije i poseban token koji se zove LIEUTENANT order (on se koristi samo za Lieutenanta) naravno ako je on i dalje živ. Na kraju poteza svi ne iskorišteni orderi se odbacuju. Ostale tipove ću spomenuti u idućim battle reportovima.

Tokene koji predstavljaju ordere mi je posudio Vedran. Oni su meni izgledali ovako:

Click for enlarged picture

Zeleni su regular orderi kao što piše na njima, plavi je lieutenant order.

Pomoću tih ordera kako ime samo kaže izdajemo naredbe svojim trupama. Orderi se koriste tako da se protivniku jasno najavi da će se AKTIVIRATI neka ciljana jedinica koju imaš na ploči, pored te jedinice stavimo order token i možemo početi. Jedan regular ili lieutenant order token daje jedinici opciju napraviti ili 2 short skill ili 1 long skill.

Aktiviranjem jedinice možemo svašta, ali u demo partiji mogućnosti igrača su ograničene na micanje, pucanje, filetiranje (borba prsa o prsa), mrko gledanje (ništa ne radi). Kako bi stvari bile dodatno objašnjene u tekst ću staviti podatke o jednoj Infinity figuri.

Istu jedinicu možemo aktivirati više puta po potezu. Znači ako imam 15 tokena mogu ako želim (i pravila dozvoljavaju, i ako ostane živa naravno) 15 puta aktivirati istu jedinicu. Možemo ako želimo imati nekog Ramba koji čisti sve ispred sebe i igrati samo s njim. Na sreću igra je balansirana tako da to nije baš tako lako izvesti, ali moguće je ako želite.

Click for enlarged picture

Ovo je preuzeto sa službene Infinity stranice gdje se mogu raditi liste armija. Za naše današnje potrebe ogranićit ćemo se naaaaaa

Click for enlarged picture

I gledati što tu piše

Za početak tu je ime: Kriza Borac. Ne to nije prevedeno na „naški“ to je stvarno ime ove jedinice. Naime on spada u frakciju Nomads koji su vesela družina formirana s područja Balkana pa je ova recimo specifično iz Srbije. Bar tako tvrde na wiki. To mi je simpatično.

Ok za početak:

MOV – movement tj micanje. 4-4 Micanje u Infinitiyju spada u short skill tako da kad jedinicu aktiviramo, onda jedan short skill možemo iskoristiti za micanje 4 incha (1 inch je 2.54 cm ali postoje i metri koje mjere u tim heretičnim imperijalnim jedinicama i mogu se kupiti u Carti Magici). Ako želimo još jednom pomaknuti koristimo drugi short skill čime trošimo taj order token i pomičemo još 4 incha u željenom smjeru. Da je MOV 6-2 prvi short skill bi bilo micanje za 6 incha, drugi short skill za 2. Da je 1-5, prvi za 1, drugi za 5 itd.

CC – close combat, borba prsa o prsa

Borba prsa o prsa (CC) i pucanje (BS) su prva 2 načina interakcije između minijatura koja ćemo spomenuti. Za početak CC. Da bi se 2 figure potukle one moraju biti u baznom kontaktu. Znači baza jedne figure mora dodirivati bazu druge figure. Ako se baze eto baš ne mogu dodirnuti zbog nekog mača ili puške koja viri (ili repa :O ) onda se samo najavi protivniku da tvoja jedinica dolazi u „base to base contact“ i stvar riješena. Dodirujete se iako se zapravo ne dodirujete. Ko mi u koroni -.-“ Dosta mi je više.

 

I sad kako se u stvari jedinice bore. Oba igrača bace kocku od 20 strana (dostupne za kupnju u Carti Magici) i pogleda se broj. Cilj je dobiti što je veći broj ALI MANJI od vrijednosti koja piše ispod CC vrijednosti. Recimo da se bore Kriza Boracs (CC 18) i neka druga jedinica (CC 15). U ovom slučaju ako ja recimo dobijem 10 a moj protivnik 1, ja pobjeđujem borbu. Ako ja dobijem 19 a moj protivnik 1, on pobjeđuje jer sam ja bacio više od moje CC vrijednosti. Ovdje postoji i jedna kvaka. Ako je CC vrijednost moje jedinice 18 a protivnikove 15 i ja recimo na kocki dobijem 16 a moj protivnik 15 onda se računa da je moj protivnik dobio CRIT (eng. Critical hit). Ako jedinica dobije crit onda automatski pobjeđuje ovu drugu pod uvjetom da i ova druga nije dobila crit. U slučaju da oba dobiju crit, da citiram osobu koja me učila igrati „rit vs crit je nikom ništa bez obzira koliki je kome...krit „ Koji pjesnik :')

E sad CC vrijednost može biti i iznad 20 primjerice 26. Što to onda znači? Vizualno to bi izgledalo ovako. Paint skills on B)

Click for enlarged picture

*Authors note: Ovako dobru stvar u paintu nisam napravio od diplomskog... Čisti ponos :')

Ok za početak idemo logikom da ne možemo baciti manje od CC vrijednosti, znači da svaki udarac u baznom kontaktu pogađa protivnika. I sad gledamo za koliko je vrijednost veća od 20. U ovom slučaju za 6. I sad sve vrijednosti od 14 (20-6=14) do 20 se računaju kao CRIT.

Click for enlarged picture

BS – bullshit score, ne, zapravo Ballistic Skills, pucanje

E sad pucanje. Prije nego krenemo o temi pucanja volio bih objasniti sistem zaklona. Je li figura u nekom zaklonu? To se definira tako da pokušamo gledati metu koja se gađa iz očiju figure koja gađa. Gledamo siluetu jedinice (o tome samo malo kasnije) i je li baza mete dodiruje neki zaklon te je li možda u potpunosti zaklonjena i je li naša meta koju gađamo na višoj nadmorskoj visini od nas?

Click for enlarged picture

Ok, 3 jedinice žele pucati na metu M. Strijelac 1 ga jednostavno ne vidi jer nema pucanja kroz zgradu. Strijelac 2 ga vidi, ali ne savršeno, dio mete je zaklonjen zgradom. To je PARTIAL COVER. Strijelac 3 ga savršeno vidi i zgrada mu uopće ne smeta tako da nema problema. Naravno ovdje glasi pravilo dogovora. Ako nema dogovora onda dođe do problema. To ne želimo. Popusti ako je protivniku ako je toliko stalo. Ako je odlučujuć hitac u pitanju... zovi sudca ili druge igrače da daju mišljenje. Problem se ponavlja za visine.

Click for enlarged picture

Na trenutak zanemarimo umijeće crtanja u paintu i obratimo pozornost da je za visine stvar u principu jednaka. Strijelac 1 ne vidi metu (diskutabilno ali recimo da ne vidi), strijelac 2 ju vidi u zaklonu a strijelac 3 ju vidi bez problema. U slučaju da ju strijelac 1 i vidi opet se treba ponašati kao da mu je meta u djelomičnom zaklonu jer je fizički na višem položaju od strijelca.

Click for enlarged picture

Pucanje funkcionira tako da igrač baci kocku. Na kocki dobije broj i na to sad idu modifikatori. Prvi modifikator je modifikator oružja koje jedinica koja puca koristi. Primjer oružja na slici:

Click for enlarged picture

Ovo oružje kaže da ako se meta koju gađa nalazi u rasponu od 0 do 8 incha (baza od baze) ja dobivam +3 na BS, ako se nalazi između 16 do 32 incha ja dobivam -3 a ako se nalazi od 32 do 48 ja dobivam -6 na BS. Više od 48 incha ne može gađati. Zatim se gleda još jedna jako bitna stvar. Kako strijelac vidi metu? Ako ju uopče ne vidi ne može gađati, ako ju vidi u partial cover onda ide dodatnih -3 na BS i zatim idu modifikatori od posebnih pravila.

- B broj na statistici oružja predstavlja BURST tj. Koliko kockica bacamo kad gađamo metu.

Pucanje i borba prsa o prsa su short action. Ali ih za razliku od micanja ne možemo utrpati 2 u jedan order tj. Jedan order trošimo na neku od varijanti: • Micanje pa pucanje • Pucanje pa micanje • Micanje i još micanja • Samo pucanje • Samo micanje

I još mnogo toga što za sad nećemo komentirati.

PH – Physique – brojka kojom definiramo snagu, spretnost, izbjegavanje, bacanje i slične stvari. Nama će za sad najviše koristiti za izbjegavanje gađanja kad nas protivnik gađa ili reže.

ARM – armor- koliko je oklopljena jedinica. Znači nakon što je jedinica pogođena (BS ili CC) gleda se je li uopće meta ranjena pogotkom. To gledamo opet tako da bacimo kocku i umanjimo dmg karakteristiku oružja za vrijednost armora mete i moramo dobiti VIŠE od izračnate vrijednosti. Primjer Dmg oružja strijelca 13, armor mete 5 13-5=8 • Bacimo kocku i dobijemo manje od 8 je ranjena • 8 ili više nije ranjena

S – Silhouette – Ovo definira koliki volumen u prostoru jedinica zauzima na ploči. Bitna je kad se određuje je li strijelac vidio metu u nekom trenu. Minijatura se zamijeni siluetom navedene veličine i pogledamo. Siluete su zapravo zamjenske figure ili papirići (dimenzije definirane pravilima) koje nam govore kolika je zapravo figura volumenom. Znači nije bitno je li figura fizički mala ili velika bitno je koju siluetu ima. Ovo nam je bitno jer ista jedinica može imati različite figure ovisno koje oružje koristi. Savršen primjer je na sljedećoj slici (linkanoj sa službene stranice Corvus Belli).

Click for enlarged picture

Svaki od ovih modela predstavlja jedinicu Umbra od frakcije Combined Army. Razlika je što svaka ima drugačije oružje. Ali kao što vidimo srednja jedinica je skoro dvostruko viša od ostale 2. I sad da ne bi bili kažnjeni što koristimo neku figuru a ne ovu drugu sve 3 su zapravo stavljene da imaju istu siluetu. Siluete se kreću od 1 do 9.

Figura A puca na figuru B. Da bi se odredilo vidi li figura A figuru B (određujemo LINE OF SIGHT) umjesto figure B stavimo siluetu koja piše na profilu figure B. Spustimo se tako da pokušamo vidjeti situaciju iz perspektive figure A i ako se vidi BAREM jedan kvadratić na silueti računamo da imamo LOS (line of sight) i možemo pucati. Ako odjednom vidimo SAMO DIO kvadratića, meta u djelomičnom zaklonu. Ako vidimo SVE kvadratiće, meta nije u zaklonu.

Zadnja stvar koju ću dotaknuti ovaj put su reakcije koje igrač može napraviti u protivnikovom potezu.

ARO eng. Automatic Reaction Order

ARO mehanika je ono što igri daje dinamičnost i tempo. Iskreno dosta zanimljivije od sličnih igara koje sam vidio ili zaigrao jer doslovno iako protivnik igra ti isto sudjeluješ u potezu i radiš loše odluke.

Kako to funkcionira?

Recimo da igrača čiji je trenutno potez zovemo ACTIVE PLAYER (aktivni igrač), a igrača kojeg nije trenutno potez zovimo REACTIVE PLAYER (reaktivni igrač). Kad aktivni igrač aktivira jedinicu i napravi nešto Kriza Borcem npr. da se pomakne ili da puca ili da sjedne i plače što god, reaktivni igrač ima pravo na AUTOMATIC REACTION ORDER (ARO). To znači da se odmah poslije akcije aktivnog igrača pita reaktivnog igrača što bi želio raditi sa SVAKOM jedinicom koja aktiviranu jedinicu vidi bilo kad tijekom korištenja order tokena. I sad primjer kako bi pokušao objasniti napisano.

Click for enlarged picture

Aktivni igrač aktivira jedinicu koja je u našem primjeru meta „M“ i pored nje je postavljen Order token (zeleni s crvenim O). Najavljuje da će ju pomaknuti naprijed. Troši svoj prvi short skill da ju pomakne do kraja prve zelene strelice. U trenutku kad meta prođe plavu liniju strijelac 1 vidi metu i on ima pravo na ARO. Za sad zanemarimo što se može s ARO bitnije mi je u ovaj tren da shvatimo kad se ARO može koristiti. Strijelac 2 i 3 ne vide metu M zbog zgrada. Igrač nakon odrađenog ARO opet pomiče jedinicu dalje naprijed do kraja druge strelice. Strijelac 1 može odabrati BILO KOJU POZICIJU na kojoj se meta našla tijekom svog micanja da bi iskoristio svoj ARO dok god je bila vidljiva. Ako mu najviše paše da reagira odmah čim se našla na plavoj lini može, isto tako može i kad stane. Bitno je napomenuti da svaka jedinica ima pravo na 1 ARO tokom 1 ordera. ARO može koristiti i nakon drugog short skilla

Djelovanje strijelca 4 je u ovoj priči zapravo najzanimljivije. Reaktivni igrač može provjeriti kretanje mete M pomicanjem siluete duž cijele putanje kretanja. Ako ju vidi duž cijele duljine može odabrati bilo koju točku na kojoj bi djelovao. Primjerice ako ima snajper više bi mu odgovarala meta na daljinu, ako ima pištolj vjerojatno kad je meta već bliže. Možda ima trenutaka u kojima on ne vidi metu zbog zgrade između njih.

OK za svrhe demoa reći ćemo da je ARO ili pucanje na metu ili izbjegavanje. Primjerice zamislimo da se meta pomakla otprilike ovako:

Click for enlarged picture

Ovo je malo realniji scenario. Aktivni igrač aktivira figuru 1 da bi se pomakla do samog ruba zgrade zapucala na figuru 2 reaktivnog igrača. U trenutku kad se figura 1 prikaže figuri 2 reaktivni igrač kaže da će imati ARO. Reaktivni igrač može: a) Koristiti dodge b) Gađati nazad

U slučaju a) reaktivni igrač baci kocku i mora dobiti manje od PH (physical) te jedinice. Broj se uspoređuje s iznosom PH. Ako je dobila manje onda se povlači 2 incha nazad prema zaklonu. Ako je dobila Više od svog PH.... :'( pogođena je.

U slučaju b) pucaju i jedna i druga strana. I jedna i druga strana bace kocke, onaj s višim brojem ali nižim od vlastitog BS pobjeđuje i samo najviši brojevi jednog igrača se gledaju. Primjer:

Figura 1 ima BS 11 i oružje ima Burst 3 (baca 3 kocke)

Figura 2 odluči pucati nazad, ima BS 14 i baca 1 kocku nebitno koliko piše na profilu oružja jer puca kao reakciju.

Figura 1 (aktivni igrač) na kockama dobije 1, 5, 12. Odmah se odbacuje 12 jer je iznad BS i onda se gleda što je figura 2 (reaktivni igrač) dobila.

Prva varijanta figura 2 je dobila 20. Znači preko svog BS i to se odbacuje. Dobiva 2 pogotka od figure 1. Sad se ide gledati je li ranjen znači armor roll kao što smo već rekli za oba pogotka.

Druga varijanta. Figura 2 dobije 10. Prolazi samo jedan pogodak od strijelca jer je samo 1 viši od broja koji je meta dobila. Armor roll za samo 1 pogodak.

Treći scenarij. Figura 2 dobije 13. Samo se pogodak od figure 2 računa jer je iznad iznosa koji je dobila figura 1. The tables have turned!

Naravno ona strana koja je dobila crit pobjeđuje i negira protivnika. Ima samo jedna razlika. U slučaju da se pomoću ARO gađa nazad čak i ako na profilu oružja koje bira ima B (burst) 50 svejedno baca se baca samo JEDNA kocka.

IIIiiiiiii to je ajmo reći to za start. Puno je lakše kad zaigrate.

U prvom battle reportu igram demo partiju u kojoj je pri odabiru jedinica odabrao Vedran. Ja igram frakciju Combined Army protiv mog cijenjenog i plemenitog protivnika Ivora koji igra Ariadnu. Ariadna je grupacija Škota, Amerikanaca, Rusa koja je otišla u svemir istražiti neku svemirsku anomaliju, slučajno ostali predugo i nisu uspjeli držati korak s napretkom tehnologije ostalih frakcija. E da imaju i vukodlake :D Moj protivnik je također početnik ovog hobija pa se nekim iskusnijim igračima naše taktičke odluke mogu činiti „sub optimalne“, ali uvjeravam vas moji čitatelji. To nije tako. Mi savršeno znamo što i kako će se dogoditi i naši potezi su unaprijed planirani i odigrani barem 4 puta preko Tabletop Simulatora koji ima podršku za ovu igru pa možete ako želite zaigrati s nama :D Liste su nam min maxane (optimirane) do daske 😉

 

Naravno da nisu. Prvih 2 sata sam potrošio da saznam kako mi se zovu figure.... U idućem teksu pokrit ću svoj prvi battle report.

Latest articles

  • Zvonimir Grbašić: The Templars at War
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "424"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(39) "Zvonimir Grbašić: The Templars at War"
        ["title_hrv"]=>
        string(39) "Zvonimir Grbašić: The Templars at War"
        ["mask_eng"]=>
        string(36) "zvonimir_grbasic_the_templars_at_war"
        ["mask_hrv"]=>
        string(36) "zvonimir_grbasic_the_templars_at_war"
        ["content_eng"]=>
        string(4516) "

    Some of you who follow our social networks may have noticed our Ana reading an interesting book at our last Hobby Corner on Wednesdays. As part of the Library and Reading Room, we have acquired a new title. This time it may be a bit of a strange combination. A book by an author with a Zagreb residence, but in English. It is The Templars at War by Zvonimir Grbašić.

    Click for enlarged picture

    Zvonimir Grbašić is the author of hundreds of illustrations and paintings published in books, magazines, graphic maps and calendars, in Croatia and worldwide. Military history is the main theme, and the technique is acrylic paint, tempera and pencil. This book follows the history of the Templars from their beginnings to the end of the order.

    Click for enlarged picture

    It is a true historical book that explains to the reader the history of this, perhaps the most famous, knightly order in an enjoyable way.

    Click for enlarged picture

    It is a true historical book that explains to the reader the history of this, perhaps the most famous, knightly order in an enjoyable way.

    Click for enlarged picture

    In addition to the interesting text, what primarily attracted us to this edition were the author's illustrations, which faithfully follow the text and captivate the medieval world. In addition to the illustrations, there are also hand-drawn maps that show the course of battles.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Finally, the author has announced a Croatian, expanded edition, which we are also looking forward to! And while we wait, if you are interested, you can read the book during our hours on Wednesdays from 6:00 PM to 8:00 PM, and if you are our member, you can also borrow it!

    " ["content_hrv"]=> string(4306) "

    Neki od vas, koji prate naše društvene mreže, su možda zapazili našu Anu kako čita jednu zanimljivu knjigu na našem zadnjem Hobby kutku srijedom. U sklopu Knjižnice i čitaonice nabavili smo novi naslov. Ovoga puta to je možda malo čudna kombinacija. Knjiga, autora sa zagrebačkom rezidencijom, ali na engleskom jeziku. Riječ je o The Templars at War Zvonimira Grbašića.

    Click for enlarged picture

    Zvonimir Grbašić autor je stotina ilustracija i slika objavljenih u knjigama, časopisima, grafičkim mapama i kalendarima, u Hrvatskoj i svijetu. Vojna povijest je osnovna tematika, a tehnika akrilne boje, tempera i olovka. Ova knjiga prati povijest Templara od svojih začetaka pa do kraja reda.

    Click for enlarged picture

    Prava je povijesna knjiga koja na pitki način objašnjava čitatelju povijest ovog, možda najpoznatijeg, viteškog reda.

    Click for enlarged picture

    Pored zanimljivog teksta, ono što nas je primarno privuklo ovom izdanju su ilustracije autora koje vjerno prate tekst i očaravaju srednjevjekovni svijet. Pored ilustracija, tu su i ručno crtane mape koje prikazuju tijek borbi.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Za kraj, autor je najavio i hrvatsko, prošireno, izdanje čemu se također veselimo! A dok čekamo, ukoliko ste zainteresirani, knjigu možete pročitati u našim terminima srijedama od 18:00 do 20:00, a ukoliko ste naš član, možete ju i posuditi!

    " ["created"]=> string(19) "2025-01-31 07:16:51" ["modified"]=> string(19) "2025-01-31 07:16:51" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 31nd January 2025
  • Quest for my new favourite washes
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "423"
        ["member_id"]=>
        string(2) "54"
        ["title_eng"]=>
        string(33) "Quest for my new favourite washes"
        ["title_hrv"]=>
        string(43) "Potraga za mojim novim najdražim washevima"
        ["mask_eng"]=>
        string(33) "quest_for_my_new_favourite_washes"
        ["mask_hrv"]=>
        string(42) "potraga_za_mojim_novim_najdrazim_washevima"
        ["content_eng"]=>
        string(23632) "

    Note from the editor: This is an article published on Ana’s blog that she kindly agreed to share on our club web pages. If you like the article, go for more on her site Gardens of Hecate

    Click for enlarged picture

    Sometime in November I had reached the end of my stock of old formula Agrax Earthshade and Nuln Oil, and cracked open the new ones (I say new, but they’re a few years old by now). I was disappointed with the currently standing product… I’ve been steadily using Citadel washes since they were first introduced. Originally it was Badab Black and Devlan Mud, and they were fantastic (yes, there were inks before that - but I never used those). At some point they got replaced by Nuln Oil and Agrax Earthshade, respectively. Frankly I don’t recall how big of a change that was; it was a fairly long time ago. However, I know that I’ve gradually phased out most Citadel paints from my arsenal in favour of other brands (predominantly Scale 75, but there are several others represented) - while still continuing to use and recommend Citadel’s black and brown wash. However, now they’ve changed too far for the worse that I decided it’s time to look elsewhere.

    I asked my Instagram audience for viable alternatives on the market and I got 60+ responses with suggestions. Based on that I purchased a variety of options for brown and black washes and inks to test. Additionally, a significant number of commenters expressed they were in the same predicament, so I promised to share my findings in a blog post. This is it.

    Since making the purchases I’ve made swatches, tests in controlled conditions, and tried them out in real situations on whatever painting projects I was working on at the time.

    Disclaimer: I am not sponsored by or affiliated with the manufacturers of any of these products. They were purchased with funds contributed by my Patreon supporters (thank you!). I’m honestly looking for a better alternative for myself and taking you along for the ride.

    I’d also like to thank @noe.hammer and @hinter_light for sending me bottles of unused old Agrax Earthshade they had lying around.

    Click for enlarged picture

    What am I even looking for in a wash?

    I use brown and black washes frequently. It’s normally for shading things such as leather, armour, fabrics, wood, human skin, and more.

    My ideal wash would be well pigmented acrylic, usable out of the pot but dilutable with water if I want a less stark shade, reliably matte when dry, and not brazenly overpriced.

    INTENSITY and HUE

    Of the above, the current Citadel washes only fulfill the first thing on my list. They do still provide a good shade to those recesses and details on the sculpt. I also like the colour of the brown. Not too intense to be used as is, but often I want to dilute them slightly. I expected some brands of washes would be less intense, and if I wanted something stronger there are inks.

    Inks definitely need to be combined with a medium for two reasons: they’re glossy and they’re too highly pigmented to be used straight out of the pot. I have the following three inks: AK Wood Brown, Vallejo Sepia, and Scale75 Inktense Wood. They all behaved as predicted, working nicely with Lahmian Medium. A little ink goes a long way and the medium successfully mattes out the ink’s original gloss. Each has its own hue, my favourite of the three being Vallejo’s.

    Army Painter Warpaints Soft Tone, Strong Tone, and Dark Tone are overall the most similar to Citadel’s washes, including the intensity. ProAcryl and Two Thin Coats are the least intense, but ultimately they’re all acceptable.

    Each brown wash has a slightly different hue, as you can see on the tombstone swatches basecoated white. They all work fine and the difference was less apparent when I applied on a brown basecoat.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    ACRYLIC

    Some of my Instagram friends recommended oils to me. I do occasionally use oil and enamel washes when I paint scenery. They’re effective and cool to play with. However, they don’t get along with other paints I use - meaning varnishing in between and thinking several steps ahead. They also have annoyingly long drying times. This is ok for terrain, but simply doesn’t work for the way I paint miniatures and I don’t want to drastically change my process right now. I like how it is. Same reason my airbrush sits in the drawer seldom used. Their time may come, it’s just not today.

    That’s why there are no oils or enamels in this story.

    BEHAVIOUR WITH WATER

    Mixing a wash with water can leave a cloudy/chalky residue in the recesses (see image below for examples). Of the washes I've tried, most experienced the chalky residue when mixed with water at some point. Sometimes it happens, sometimes it doesn’t. I hear hard water makes this worse. In any case, it’s safer to use an acrylic medium rather than water. With older Citadel Washes I usually used water and it would occasionally result in a nasty surprise. With the new formula the clouding happened most times I did it.

    I can absolutely live with using medium instead of water to make sure the results are consistent. This is the part of my ideal wash I’m ready to forfeit easiest. Any matte medium will be more expensive than water, but there are way more affordable options than Citadel’s Lahmian Medium I currently use. It’s something to look into next.

    Click for enlarged picture

    MATTE FINISH

    New Agrax and Nuln Oil straight out of the pot are glossy and this annoys me to no end. Mixing in Lahmian Medium, which normally does have a matting effect, is a must even if I don’t want to dilute my wash. But often that doesn’t help either. There were times new Agrax Earthshade refused to stop being glossy in the recesses even when I painted matte varnish over it.

    Mind you, the shine in the recesses may also happen to other brands if one applies too much undiluted wash, or if not shaken properly before use.

    A few people recommended a product called Instar Matte+. It’s a concentrated additive that’s meant to be mixed into paints to turn them matte. I got advice to put several drops directly into my bottle of my Agrax or Nuln. I did just that, and it actually killed the shine. That’s great news, since it means I can save those several bottles of new Citadel washes I stockpiled before I realised they were no good.

    When playing around with Matte+ I tried mixing it with inks to see what happens. It does make them matte, but they get a similar residue problem washes get with water. In this case, though, the result looks like a decent rust effect. I’m not sure if it’s worth exploring further, but below is what it looks like.

    Click for enlarged picture

    PRICE

    Price is not something I thought about too much before I started crunching these numbers. It was interesting and eye-opening.

    Shipping is not included in the prices. Local tax of 25% is included. Keep in mind the price of each product can vary slightly from vendor to vendor. I had to order from multiple webshops depending on availability and stock. They come in different size vials so in order to compare properly I calculated their price per mL (given in brackets).

    The most affordable was AK Deep Shade Grime at 4,89€ for a 30mL bottle (0,16€/mL). It’s closely followed by Vallejo washes at 3,10 € for 18 mL (0,17€/mL) and then The Army Painter tone trio at 3,49€ for 18mL (0,19€/mL).

    Next tier are Pro Acryl 22mL for 5,99€ (0,27€/mL) and Duncan’s TTC washes at 4,41€ for 15mL (0.29€/mL).

    And finally we have Citadel’s 18mL for 6.63€ (0,37€/mL), which makes it double the price of the stuff in the first group. Ugh.

    I won’t compare the inks along with the washes because they must to be used with a hefty quantity of medium. A pot of ink will last you drastically longer than a pot of wash, but you need to purchase medium alongside it, complicating the calculation. I didn’t go into it this time. Here are the prices of the inks, though: AK Wood Brown INK was 4,68 € for 30mL (0,16€/mL), Vallejo Sepia Ink 18 ml was 3,10€ (0,17/mL), and S75 Inktense Wood 17mL for 4,04€ (0,24€/mL).

    Instar Matte + additive was 2,03€ for their container of 10mL (0,20/mL). It gets cheaper if you buy a larger bottle, but you’re meant to be using it in very small doses anyway.

    CONTAINER

    This is not a deciding factor for me, but there are differences I can touch on briefly.

    To get Citadel out of the way first: pot with a lid. Knocked it over and spilled so many times over the years. One may call that a skill issue. I don’t know. Dipping a brush in the pot rather than squirting it on the palette somehow makes more sense for washes to me, so that’s a point for it. When it comes to Citadel’s other paints I strongly dislike the pots, mostly because their design really helps the paint dry up faster. I’m not sure myself how I feel about it on the washes, though.

    AK Pure Grime comes in a bottle with a screw-on cap. I haven’t used it enough to witness how easily it’s knocked over, but since it doesn’t have a lid sticking up my guess is it’s safer from spillage than Citadel.

    Army Painter comes in a standard dropper bottle, same as Scale 75 uses. Vallejo used to have something just like it, but these washes and ink come in dropper bottles made of way thinner material. I accidentally squeezed them too hard lots of times, so not a fan. The reason behind it is ecological perhaps?

    Two Thin Coats - bottle is fine but something is funky with the cap. The wash always heavily leaks inside it. Perhaps it must be screwed on 100% tight to stop doing that? Not happy about the mess. Again, you may say it’s a skill issue, but I haven’t had that problem with any other brand’s dropper bottle.

    PorAcryl’s bottle has a special cap I hadn’t encountered before. It slightly twists off to allow drops to get out of the bottle. I’m pretty sure this is well resistant to clogging (which is an annoyance with dropper bottles) and doesn’t allow any air to get in. But it’s sort of messy to close it since there is always some paint stuck near the tip that has to be wiped off.

    Finally, the AK Ink comes in a glass bottle with a dropper cap, and the Matte+ comes in a tiny dropper bottle with a safety cap. Works fine.

    Click for enlarged picture

    CONCLUSIONS

    After this I’m definitely saying goodbye to Citadel’s washes. I’ll rescue the pots I already have with Instar Matte+ and never buy another again. The price is severly inflated when compared to any other brand, while the quality is poorer in most aspects and it requires me to spend even more money on third party products to make it work.

    TwoThinCoats washes were a very common suggestion. It’s among the pricier options, but doesn’t stand out enought to compensate for that. It’s fine, but won’t be my new brand of choice.

    Army Painter washes are a really popular option. They’re on the more affordable end and my LGS stocks them, making them extra accessible. They are also among the least matte ones, but matte medium consistently fixes that. Fine, but not a favourite.

    Vallejo washes are high on my tier list. They’re nicely matte out of the pot and I rather like the hue of their Umber wash. The price is also among the best.

    ProAcryl is also a good one. Nice flow, matte finish. The hue and price place it beneath Vallejo for me, though.

    AK Deep Shades Pure Grime is quite a bit more viscous than the others. It stays where you put it, which usually means it will harder stain the areas you don’t want shaded. It was the least costly. The hue is nice, but the intensity feels lighter. Overall for me it’s mid.

    The inks - AK, Vallejo, and S75 all three act the same in my limited experience. When it comes to hue I’m partial to Vallejo’s Umber. I’m actually interested in using them further in combination with matte medium. They are better value for money than an out of the pot wash.

    Along similar lines, I tried to mix my own wash by combining Scalecolor Artist Burnt Umber with Lahmian Medium. It was prety good, and once again much cheaper than any out-of-the-pot wash.

    If I had to choose which wash was my favourite I’d say Vallejo. But I think my future may be finding a decent but not overpriced matte medium and mixing my own washes. I already have to use a medium if I want to dilute a wash, so I migh as well get my pigment from an ink or a quality acrylic paint in the first place.

    I’ll continue to use a selection of these washes further until they run out. If I change my mind about something I may revisit this topic in the future.

    Everything in this article is my own opinion based on my experience trying the products.

    Click for enlarged picture

    Što uopće tražim u washevima?

    Često koristim smeđu i crnu boju. Obično je za sjenčanje stvari kao što su koža, oklopi, tkanine, drvo, ljudska koža i drugo.

    Moj idealan tuš bio bi dobro pigmentirani akril, koji bi se mogao koristiti i iz bočice, ali bi se mogao razrijediti vodom ako želim manje jaku nijansu, pouzdano mat kada se osuši, a ne drsko precijenjen.

    INTENZITET i HUE

    Od navedenog, trenutni washevi od Citadel ispunjavaju samo prvu uvjet na mom popisu. Još uvijek daju dobru sjenu u udubljenjima i detaljima na skulpturi. Sviđa mi se i smeđa boja. Nisu previše intenzivni da bi se koristili takvi kakvi jesu, ali često ih želim malo razrijediti. Očekivala sam da će neke marke washeva biti manje intenzivna, a ako sam htjela nešto jače tu su tinte.

    Click for enlarged picture

    Tinte svakako treba kombinirati s medijem iz dva razloga: sjajne su i previše su pigmentirane da bi se mogle koristiti izravno iz posude. Imam sljedeće tri tinte: AK Wood Brown, Vallejo Sepia i Scale75 Inktense Wood. Svi su se ponašali prema predviđanjima, dobro surađujući s Lahmian Mediumom. Malo tinte ide daleko i medij uspješno matira izvorni sjaj tinte. Svaka ima svoju nijansu, a meni je od te tri najdraža Vallejova.

    Click for enlarged picture

    Army Painter Warpaints Soft Tone, Strong Tone i Dark Tone općenito su najsličniji Citadel washevima, uključujući intenzitet. ProAcryl i Two Thin Coats su najmanje intenzivni, ali u konačnici svi su prihvatljivi.

    Svaka smeđa boja ima nešto drugačiju nijansu, kao što možete vidjeti na uzorcima nadgrobnih spomenika s osnovnim bijelim premazom. Svi rade dobro i razlika je bila manje vidljiva kada sam nanijela smeđi bazni lak.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Što uopće tražim u washevima?

    Često koristim smeđu i crnu boju. Obično je za sjenčanje stvari kao što su koža, oklopi, tkanine, drvo, ljudska koža i drugo.

    Moj idealan tuš bio bi dobro pigmentirani akril, koji bi se mogao koristiti i iz bočice, ali bi se mogao razrijediti vodom ako želim manje jaku nijansu, pouzdano mat kada se osuši, a ne drsko precijenjen.

    INTENZITET i HUE

    Od navedenog, trenutni washevi od Citadel ispunjavaju samo prvu uvjet na mom popisu. Još uvijek daju dobru sjenu u udubljenjima i detaljima na skulpturi. Sviđa mi se i smeđa boja. Nisu previše intenzivni da bi se koristili takvi kakvi jesu, ali često ih želim malo razrijediti. Očekivala sam da će neke marke washeva biti manje intenzivna, a ako sam htjela nešto jače tu su tinte.

    Click for enlarged picture

    Tinte svakako treba kombinirati s medijem iz dva razloga: sjajne su i previše su pigmentirane da bi se mogle koristiti izravno iz posude. Imam sljedeće tri tinte: AK Wood Brown, Vallejo Sepia i Scale75 Inktense Wood. Svi su se ponašali prema predviđanjima, dobro surađujući s Lahmian Mediumom. Malo tinte ide daleko i medij uspješno matira izvorni sjaj tinte. Svaka ima svoju nijansu, a meni je od te tri najdraža Vallejova.

    Click for enlarged picture

    Army Painter Warpaints Soft Tone, Strong Tone i Dark Tone općenito su najsličniji Citadel washevima, uključujući intenzitet. ProAcryl i Two Thin Coats su najmanje intenzivni, ali u konačnici svi su prihvatljivi.

    Svaka smeđa boja ima nešto drugačiju nijansu, kao što možete vidjeti na uzorcima nadgrobnih spomenika s osnovnim bijelim premazom. Svi rade dobro i razlika je bila manje vidljiva kada sam nanijela smeđi bazni lak.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(17170) "

    Napomena urednika: Ovo je članak objavljen na Aninom blogu koji je ljubazno pristala podijeliti na web stranicama naše udruge. Ako vam se sviđa članak, potražite više na njezinoj stranici Gardens of Hecate

    Click for enlarged picture

    Negdje u studenom došla sam do kraja svojih zaliha stare formule Agrax Earthshade i Nuln Oil i otvorila sam nove (kažem nove, ali sada su stare nekoliko godina). Razočarana sam tim proizvodima… Stalno koristim Citadel washeve otkako su prvi put predstavljene. Izvorno su to bile Badab Black i Devlan Mud, i bile su fantastične (da, postojale su tinte i prije toga - ali ih nikad nisam koristila). U nekom trenutku su ih zamijenili Nuln Oil i Agrax Earthshade. Iskreno govoreći, ne sjećam se kolika je to bila promjena; bilo je to prilično davno. Međutim, znam da sam postupno izbacila većinu Citadel boja iz svog arsenala u korist drugih marki (pretežno Scale 75, ali postoji nekoliko drugih koje koristim) - dok sam i dalje nastavila koristiti Citadelove crnu i smeđu boju. Međutim, sada su se previše promijenili na gore da sam odlučila da je vrijeme da ih potražim negdje drugdje.

    Pitala sam publiku na Instagramu za održive alternative na tržištu i dobila sam više od 60 odgovora s prijedlozima. Na temelju toga kupila sam razne opcije za smeđe i crne boje i tinte za testiranje. Osim toga, značajan broj komentatora rekao je da se nalazi u istoj nevolji, pa sam obećala podijeliti svoja otkrića u postu na blogu. To je to.

    Od kupnje napravila sam uzorke, testirala u kontroliranim uvjetima i isprobala ih u stvarnim situacijama na svim farbačkim projektima na kojima sam u to vrijeme radila.

    Odricanje od odgovornosti: Nisam sponzorirana niti povezana s proizvođačima bilo kojeg od ovih proizvoda. Kupljene su sredstvima koje su priložili moji podržavatelji na Patreonu (hvala!). Iskreno tražim bolju alternativu za sebe i vodim vas na taj put sa sobom.

    Također bih željela zahvaliti @noe.hammer i @hinter_light što su mi poslali boce neiskorištenog starog Agrax Earthshadea koje su ležale uokolo.

    Click for enlarged picture

    Što uopće tražim u washevima?

    Često koristim smeđu i crnu boju. Obično je za sjenčanje stvari kao što su koža, oklopi, tkanine, drvo, ljudska koža i drugo.

    Moj idealan tuš bio bi dobro pigmentirani akril, koji bi se mogao koristiti i iz bočice, ali bi se mogao razrijediti vodom ako želim manje jaku nijansu, pouzdano mat kada se osuši, a ne drsko precijenjen.

    INTENZITET i HUE

    Od navedenog, trenutni washevi od Citadel ispunjavaju samo prvu uvjet na mom popisu. Još uvijek daju dobru sjenu u udubljenjima i detaljima na skulpturi. Sviđa mi se i smeđa boja. Nisu previše intenzivni da bi se koristili takvi kakvi jesu, ali često ih želim malo razrijediti. Očekivala sam da će neke marke washeva biti manje intenzivna, a ako sam htjela nešto jače tu su tinte.

    Tinte svakako treba kombinirati s medijem iz dva razloga: sjajne su i previše su pigmentirane da bi se mogle koristiti izravno iz posude. Imam sljedeće tri tinte: AK Wood Brown, Vallejo Sepia i Scale75 Inktense Wood. Svi su se ponašali prema predviđanjima, dobro surađujući s Lahmian Mediumom. Malo tinte ide daleko i medij uspješno matira izvorni sjaj tinte. Svaka ima svoju nijansu, a meni je od te tri najdraža Vallejova.

    Army Painter Warpaints Soft Tone, Strong Tone i Dark Tone općenito su najsličniji Citadel washevima, uključujući intenzitet. ProAcryl i Two Thin Coats su najmanje intenzivni, ali u konačnici svi su prihvatljivi.

    Svaka smeđa boja ima nešto drugačiju nijansu, kao što možete vidjeti na uzorcima nadgrobnih spomenika s osnovnim bijelim premazom. Svi rade dobro i razlika je bila manje vidljiva kada sam nanijela smeđi bazni lak.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    AKRIL

    Neki moji Instagram prijatelji preporučili su mi ulja. Povremeno koristim ulje i emajl kad slikam krajolike. Učinkoviti su i zgodni za igru. Međutim, ne slažu se s drugim bojama koje koristim - što znači lakiranje između i razmišljanje nekoliko koraka unaprijed. Također imaju iritantno dugo vrijeme sušenja. Ovo je u redu za teren, ali jednostavno ne funkcionira za način na koji farbam minijature i ne želim sada drastično promijeniti svoj proces. Sviđa mi se kako je. Iz istog razloga moj airbrush stoji u ladici i rijetko se koristi. Njihovo vrijeme može doći, samo nije danas.

    Zato u ovoj priči nema ulja ni emajla.

    PONAŠANJE S VODOM

    Miješanje washeva s vodom može ostaviti zamućen/kredast talog u udubljenjima. Od washeva koje sam isprobala, kod većine su se u nekom trenutku pojavili kredasti ostaci kad se pomiješaju s vodom. Ponekad se dogodi, ponekad ne. Čujem da je tvrda voda još gora. U svakom slučaju, sigurnije je koristiti akrilni medij nego vodu. Za starije Citadel washeve obično sam koristila vodu i to bi povremeno rezultiralo gadnim iznenađenjem. S novom formulom zamućenje se događalo većinu puta kada sam to radila.

    Apsolutno mogu živjeti s upotrebom medija umjesto vode kako bih bio sigurna da su rezultati dosljedni. Ovo je dio mog idealnog procesa nanošenja washeva kojeg se najlakše odričem. Svaki mat medij bit će skuplji od vode, ali postoje puno pristupačnije opcije od Citadelovog Lahmian Mediuma koji trenutno koristim. To je nešto što treba razmotriti sljedeće.

    Click for enlarged picture

    MAT FINIŠ

    Novi Agrax i Nuln Oil izravno iz posude su sjajni i to me beskrajno nervira. Miješanje Lahmian Mediuma, koji inače ima učinak matiranja, obavezno je čak i ako ne želim razrijediti svoje washeve. Ali često ni to ne pomaže. Bilo je trenutaka kada je novi Agrax Earthshade odbijao prestati biti sjajan u udubljenjima čak i kad sam ga premazala mat lakom.

    Imajte na umu da se sjaj u udubljenjima može dogoditi i drugim markama ako se nanese previše nerazrijeđenog washa ili ako se prije upotrebe ne protrese dobro.

    Nekoliko je ljudi preporučilo proizvod pod nazivom Instar Matte+. To je koncentrirani aditiv koji se treba miješati u boje kako bi postale mat. Dobila sam savjet da stavim nekoliko kapi izravno u svoju bočicu svog Agraxa ili Nulna. Učinila sam upravo to, i to je zapravo ubilo sjaj. To je sjajna vijest, jer to znači da mogu spasiti onih nekoliko boca novih Citadelovih washeva koje sam nakupila prije nego što sam shvatila da ne valjaju.

    Kad sam se igrala s Matte+, pokušala sam ga pomiješati s tintama da vidim što će se dogoditi. Čini ih matiranim, ali imaju sličan problem s ostacima kao kod kombinacije washa s vodom. Međutim, u ovom slučaju rezultat izgleda kao pristojan učinak hrđe. Nisam sigurna isplati li se dalje istraživati, ali u nastavku je kako izgleda.

    Click for enlarged picture

    CIJENA

    Cijena nije nešto o čemu sam previše razmišljala prije nego što sam počela drobiti ove brojke. Bilo je zanimljivo i otvaralo je oči.

    Poštarina nije uključena u cijene. Uključen je PDV od 25%. Imajte na umu da se cijena svakog proizvoda može malo razlikovati od dobavljača do dobavljača. Morala sam naručivati iz više webshopova ovisno o dostupnosti i zalihama. Dolaze u bočicama različitih veličina pa sam, kako bih mogala ispravno usporediti, izračunala njihovu cijenu po ml (navedenu u zagradama).

    Najpovoljniji je bio AK Deep Shade Grime od 4,89 € za bočicu od 30 ml (0,16 €/mL). Odmah ga slijede Vallejo washevi po 3,10 € za 18 mL (0,17 €/mL), a zatim The Army Painter tone trio po 3,49 € za 18 mL (0,19 €/mL).

    Sljedeća razina su Pro Acryl 22 mL za 5,99 € (0,27 €/mL) i Duncan’s TTC pranje po 4,41 € za 15 mL (0,29 €/mL).

    I na kraju imamo Citadelove 18mL za 6,63 € (0,37 €/mL), što ga čini duplo većom cijenom od proizvoda iz prve skupine. Uf.

    Neću uspoređivati tinte zajedno s washevima jer se moraju koristiti s velikom količinom medija. Bočica s tintom trajat će vam drastično dulje od bočice washa, ali uz nju morate kupiti medij, što komplicira izračun. Ovaj put nisam ulazila u to. No, evo cijena tinti: AK Wood Brown INK je bila 4,68 € za 30 mL (0,16 €/mL), Vallejo Sepia Ink 18 ml je bila 3,10 € (0,17/mL), a S75 Inktense Wood 17mL za 4,04€ (0,24€/mL).

    Instar Matte + aditiv je bio 2,03€ za njihovu ambalažu od 10mL (0,20/mL). Postaje jeftinije ako kupite veću bočicu, ali ionako biste ga trebali koristiti u vrlo malim dozama.

    BOČICA

    Ovo za mene nije odlučujući faktor, ali postoje razlike kojih se mogu ukratko osvrnuti.

    Da prvo maknete Citadel s puta: bočica s poklopcem. Prevrnula ga i prolila toliko puta tijekom godina. To se može nazvati problemom vještine. ne znam. Umakanje kista u posudu umjesto prskanja po paleti nekako mi ima više smisla za washeve, tako da je to točka za to. Što se tiče Citadelovih ostalih boja, izrazito mi se ne sviđaju bočice, ponajviše zato što njihov dizajn stvarno pomaže da se boja brže suši. Ipak, nisam sigurna kako se osjećam u vezi s tim kod washeva.

    AK Pure Grime dolazi u bočici s čepom na odvrtanje. Nisam ga dovoljno koristila da bih vidjela kako se lako prevrće, ali budući da nema poklopac koji viri, pretpostavljam da je sigurniji od prolijevanja od Citadela.

    Army Painter dolazi u standardnoj bočici s kapaljkom, kao što koristi Scale 75. Vallejo je nekada imao nešto slično, ali ove boje i tinta dolaze u bočicama s kapaljkama napravljenim od mnogo tanjeg materijala. Slučajno sam ih jako stisnula mnogo puta, tako da nisam obožavatelj. Razlog tome je možda ekološki?

    Two Thin Coats - bočica je u redu, ali nešto je čudno s čepom. Wash uvijek jako curi iz njega. Možda mora biti pritegnut 100% čvrsto da to prestane raditi? Nisam sretna zbog nereda. Opet, možete reći da je to problem vještine, ali ja nisam imala takav problem s bočicom s kapaljkom bilo koje druge marke.

    PorAcrylova bočica ima poseban čep s kojim se prije nisam susrela. Lagano se uvija kako bi kapljice mogle izaći iz bočice. Prilično sam sigurna da je ovo otporno na začepljenje (što je smetnja s bočicama s kapaljkama) i da ne dopušta ulazak zraka. Ali malo je neuredno zatvoriti ga jer uvijek ima malo boje zaglavljene blizu vrha koji mora se obrisati.

    Konačno, AK tinta dolazi u staklenoj bočici s kapaljkom, a Matte+ dolazi u maloj bočici s kapaljkom sa sigurnosnim čepom. Dobro radi.

     

    Click for enlarged picture

    ZAKLJUČCI

    Nakon ovoga definitivno se opraštam od Citadelovih washeva. Spasit ću bočice koje već imam s Instar Matte+ i nikad više neću kupiti drugi. Cijena je ozbiljno prenapuhana u usporedbi s bilo kojim drugim brendom, dok je kvaliteta lošija u većini aspekata i zahtijeva od mene da potrošim još više novca na proizvode trećih strana da bi funkcionirao.

    TwoThinCoats wash je vrlo čest prijedlog. Među skupljim je opcijama, ali se ne ističe dovoljno da to nadoknadi. U redu je, ali neće biti moj novi izbor marke.

    Army Painter washevi su stvarno popularna opcija. Pristupačniji su i moj LGS ih ima na zalihama, što ih čini dodatno dostupnima. Također su među najmanje matiranima, ali mat medij to dosljedno popravlja. Dobro, ali ne i omiljeno.

    Vallejo washevi su visoko na mom popisu. Lijepo su mat iz bočice i jako mi se sviđa nijansa njihove Umber boje. Cijena je također među najboljima.

    ProAcryl je također dobar. Lijep protok, mat finiš. Ipak, boja i cijena ga za mene stavljaju ispod Valleja.

    AK Deep Shades Pure Grime je malo viskozniji od ostalih. Ostaje tamo gdje ga stavite, što obično znači da će teže zaprljati područja koja ne želite zasjeniti. Najmanje je skupa opcija. Nijansa je lijepa, ali je intenzitet svjetliji. Sveukupno za mene je to sredina.

    Tinte - AK, Vallejo i S75 sve tri djeluju isto prema mom ograničenom iskustvu. Kada je riječ o nijansi, sklona sam Vallejovoj Umber. Zapravo me zanima da ih dalje koristim u kombinaciji s mat medijem. Imaju bolju vrijednost za novac od washeva.

    Na sličan način, pokušala sam pomiješati vlastiti wash kombinirajući Scalecolor Artist Burnt Umber s Lahmian Medium. Bilo je prilično dobro i još jednom puno jeftinije od bilo kojeg washa.

    Kada bih morala birati koji mi je wash najdraži, rekla bih Vallejo. Ali mislim da bi moja budućnost mogla biti pronalaženje pristojnog, ali ne precijenjenog mat medija i miješanje vlastitog washa. Već moram upotrijebiti medij ako želim razrijediti boju, pa bih također mogla dobiti pigment iz tinte ili kvalitetne akrilne boje.

     

    Nastavit ću koristiti izbor ovih washeva dok se ne potroše. Ako se predomislim o nečemu, možda ću se u budućnosti vratiti na ovu temu.

    Sve u ovom članku moje je mišljenje temeljeno na iskustvu isprobavanja proizvoda.

    " ["created"]=> string(19) "2025-01-22 08:37:46" ["modified"]=> string(19) "2025-01-22 10:20:32" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "54" ["group_id"]=> string(1) "2" ["first_name"]=> string(3) "Ana" ["last_name"]=> string(11) "Polanšćak" ["first_name_mask"]=> string(3) "ana" ["last_name_mask"]=> string(9) "polanscak" ["username"]=> string(3) "Ana" ["password"]=> string(0) "" ["born"]=> string(19) "2013-08-10 23:03:00" ["created"]=> string(19) "2013-08-10 23:04:15" } }
    Ana Polanšćak, 22nd January 2025
  • Framed diorama – Mos Pelgo, part 1
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "422"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(36) "Framed diorama – Mos Pelgo, part 1"
        ["title_hrv"]=>
        string(40) "Vinjeta u okviru – Mos Pelgo, prvi dio"
        ["mask_eng"]=>
        string(31) "framed_diorama_mos_pelgo_part_1"
        ["mask_hrv"]=>
        string(35) "vinjeta_u_okviru_mos_pelgo_prvi_dio"
        ["content_eng"]=>
        string(6650) "

    During the weekend, 20-21.5.2023, we held a new weekend diorama making workshop called Vignette in a Frame. Over the course of two days, participants created a staged representation of a haustor/entrance of their own choice from about 10 offered designs, both historical and fantasy/SF themed. The subject of the workshop was the creation of a diorama with elements of stone, wood, metal, concrete/plaster. They placed a representation of the entrance to a building in a frame with internal dimensions of 10 x 15 cm. As part of this workshop, this SW base was assembled, which took almost two years to find its purpose. In the next two articles, we will describe how we painted it and how we painted the characters we placed on it.

    Click for enlarged picture

    The work at this stage was probably completed in the spring of 2023. In early 2025, I got an idea of what to do next. I decided on characters from the SW world – Cad Bane and his henchmen. The figures are from the game Shatterpoint and seemed to me to be just the right scale for this base.

    Click for enlarged picture

    I used masking tape to cover the parts of the facade that will be of a different color and created a two-tone scheme for the facade. I did the initial weathering with acrylics with a light application of dry paint.

    Click for enlarged picture

    Then came the addition of oil effects. I modulated the tone of the facade with beige, yellow and white oil. And I added the leak effects with olive green and black oil (oilbrusher).

    Click for enlarged picture

    To check, I looked at how the scene with the figures looked (I painted all the metal parts of the base black).

    Click for enlarged picture

    Satisfied with the result, I started painting the metal parts. I painted the bottom layer in several shades of silver tones. Then I added black and red-brown acrylic wash. And when everything was dry, I covered everything with Heavy Chipping and Scratches effect.

    Click for enlarged picture

    Once the effect had dried, I applied the base colors that the metal surfaces were painted in (beige and rotten cherry). After about 15 minutes of drying, I activated the chipping and scratches effects with water and got the desired result.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    To finish the metal parts, it was necessary to paint the crate. I decided to use red spray paint, so I first "isolated" everything with masking tape. After drying, I repeated the process of activating the effects.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The last job before starting to paint the characters was adding rust to the metal parts and adding blaster holes to the facade. The rust was again done with oils – orange and dark red, in places by brushing, and in places to get a leaky effect. The blaster holes were drilled with a hobby knife and painted black and then beige. And finally I stained the floor and lower parts of the building beige, desert pigments.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(6613) "

    Tijekom vikenda, 20.-21.5.2023., održali smo novu vikend radionicu izrade diorama pod nazivom Vinjeta u okviru. Polaznici su kroz dva dana izrađivali jedan scenski prikaz haustora/ulaza prema vlastitom izboru od 10-ak ponuđenih dizajna što povijesne što fantasy / SF tematike. Predmet radionice bila je izrada diorame sa elementima kamena, drva, metala, betona/žbuke. U okvir unutarnjih dimenzija 10 x 15 cm smjestili su prikaz ulaza u neku građevinu. U sklopu te radionice, složena je ova SW baza kojoj je trebalo skoro dvije godine da nađe svoju svrhu. U naredna dva članka opisat ćemo kako smo ju obojali te kako smo obojali i likove koje smo smjestili na nju.

    Click for enlarged picture

    Po prilici je u ovoj fazi završen rad u proljeće 2023. Početkom 2025. dobio sam ideju što i kako dalje. Odlučio sam se za likove iz SW svijeta – Cad Bane i njegovih pobočnika. Figure su iz igre Shatterpoint i činile su mi se taman u mjerilu za ovu bazu.

    Click for enlarged picture

    Maskirnom trakom sam obljepio dijelove fasade koje će biti druge boje te odradio dvobojnu shemu fasade. Početni weathering sam odradio akrilima laganim nanošenjem suhe boje.

    Click for enlarged picture

    Zatim je uslijedilo dodavanje uljnih efekata. Ton fasade sam modulirao sa bež, žutim i bijelim uljem. A efekte curenja sam dodao sa maslinasto zelenim i crnim uljem (oilbrusher).

    Click for enlarged picture

    Za provjeru sam pogledao kako izgleda scena sa figurama (obojao sam sve metalne dijelove baze u crno).

    Click for enlarged picture

    Zadovoljan rezultatom, krenuo sam na bojanje metalnih dijelova. Donji sloj sam obojao u nekoliko nijansi srebrnih tonova. Potom sam dodao crni i crveno-smeđi akrilni wash. Te kad je sve bilo suho, prekrio sam sve sa Heavy Chipping i Scratches efektom.

    Click for enlarged picture

    Kad se efekt osusio, nanio sam osnovne boje u koje su metalne površine obojane (bež i boja trule višnje). Nakon 15ak minuta sušenja sam vodom aktivirao chipping i scratches efekte i dobio željeni rezultat.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Za kraj metalnih dijelova, bilo je potrebno obojati i sanduk. Odlučio sam se za crveni sprej stoga sam prvo sve „izolirao“ maskirnom trakom. Nakon sušenja, ponovio sam postupak aktivacije efekata.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Zadnji posao prije bacanja na bojanje likova, bio je dodavanje hrđe na metalne dijelove i dodavanje rupa od blastera na fasadu. Hrđa je opet odrađena uljima – orange i dark red, mjestimično maljanjem, a mjestimično da se dobije efekt curenja. Rupe od blastera su izbušene hobby nožem i obojane u crno pa bež. I na kraju sam pod i donje dijelove zgrade zaprljao bež, pustinjskim pigmentima.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-01-15 13:11:33" ["modified"]=> string(19) "2025-01-15 13:11:33" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 15th January 2025
  • Making a Winter Forest
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "421"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(22) "Making a Winter Forest"
        ["title_hrv"]=>
        string(19) "Izrada zimske šume"
        ["mask_eng"]=>
        string(22) "making_a_winter_forest"
        ["mask_hrv"]=>
        string(18) "izrada_zimske_sume"
        ["content_eng"]=>
        string(4341) "

    In this short article, I will follow the process of creating a winter terrain – a forest as I showed it to the participants of the demonstration workshop as part of Advent in Agram 2024. Over three sessions, I went through all the steps necessary to create a forest under the snow.

    I decided to use a 5mm thick MDF board for the base.

    Click for enlarged picture

    I cut it to the desired dimensions using a jig saw.

    Click for enlarged picture

    Then I sanded the edges using a belt sander.

    Click for enlarged picture

    Then I mixed up a mud/slush mixture consisting of: PVA glue, textured crackling paint, modeling snow, glossy varnish, and clear water gel.

    Click for enlarged picture

    I applied the mixture with a brush and covered the entire base.

    Click for enlarged picture

    Since the plan was to cover the pine trees with snow, I could afford to use the cheapest pine trees I found at the hobby store (approx. 1€/piece).

    Click for enlarged picture

    After determining how many trees per base I would use, I drilled holes in the base using a model drill (in my case an electric drill, although a pin vice can be used for the same job).

    Click for enlarged picture

    I stuck the pines into the holes in the bases and glued them together with superglue.

    Click for enlarged picture

    Then I used a large paintbrush to paint the tips of the pine branches white (for a better base). Then I mixed a mixture of white paint, PVA glue, and modeling snow and used a large paintbrush to apply it to the base parts and the pine trees.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4393) "

    U ovom kratkom članku ću pratiti process izrade zimskog terena – šume kako sam ga prikazivao polaznicima ogledne radionice u sklopu Adventa u Agramu 2024. Kroz tri termina prošao sam kroz sve korake potrebne za izradu šume pod snijegom.

    Za bazu sam odlučio koristiti 5mm debelu ploču MDF-a.

    Click for enlarged picture

    Ispilio sam ju na željene dimenzije koristeći ubodnu modelarsku pilu.

    Click for enlarged picture

    Potom sam rubove pobrusio pomoću tračne brusilice.

    Click for enlarged picture

    Zatim sam umiješao mješavinu za blato/bljuzgu koja se sastoji od: PVA ljepila, teksturne crackling boje, modelarskog snijega, sjajnog laka te prozirnog gela za vodu.

    Click for enlarged picture

    Kistom sam nanio mješavinu i prekrio cijelu bazu.

    Click for enlarged picture

    S obzirom da je plan bio da borove prekrijem sniježnim pokrovom, mogao sam priuštiti koristiti najjeftinije borove koje sam našao u hobby dućanu (cca 1€/kom).

    Click for enlarged picture

    Nakon određivanja koliko stabala po pojedinoj bazi ću koristiti, izbušio sam u podlozi rupe koristeći modelarsku bušilicu (u mom slučaju električnu, iako se za isti posao može koristiti i ručna).

    Click for enlarged picture

    Borove sam upiknuo u rupe u bazama te zalijepio superljepilom.

    Click for enlarged picture

    Potom sam velikim kistom obojao vrhove grana borova u bijelo (radi bolje podloge). Potom sam umiješao smjesu bijele boje, PVA ljepila i modelarskog snijega te velikim kistom nanio na dijelove baze i borove.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-01-08 09:02:54" ["modified"]=> string(19) "2025-01-08 09:02:54" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 8th January 2025
  • Alps Diorama part 2
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "420"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(19) "Alps Diorama part 2"
        ["title_hrv"]=>
        string(24) "Diorama Alpi - drugi dio"
        ["mask_eng"]=>
        string(19) "alps_diorama_part_2"
        ["mask_hrv"]=>
        string(24) "diorama_alpi_-_drugi_dio"
        ["content_eng"]=>
        string(3135) "

    In the previous article, I started making the Alps diorama. The main “actor” of the diorama is a 1/87 scale oldtimer bus. In addition to it, the package also included a few figures. In this article, I will describe the end of the diorama.

    In the previous article, we went through everything from making the base to painting it and adding vegetation. The next step was drawing lines on the road. First, I protected the rest of the base with masking tape.

    Click for enlarged picture

    Then I painted the lines on the road with white paint.

    Click for enlarged picture

    Finally, I painted the gravel part of the parking lot a whitish color and added weathering of the tire tracks on the asphalt.

    Click for enlarged picture

    Then I placed the bus in the desired position.

    Click for enlarged picture

    This completed the creation and painting of the diorama base and all that was left was painting the miniatures. Since they were pre-painted at the factory, I decided to use that scheme, but due to poor execution, I did the entire painting from scratch. From the base colors, adding washes and finally adding highlights and textures.

    Click for enlarged picture

    After painting the figures, I placed them in place, completing the diorama.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(3120) "

    U prošlom članku sam započeo sa izradom diorame Alpi. Glavni “akter” diorame je oldtimer autobus u mjerilu 1/87. Pored njega u paketu došla je i nekolicina figura. U ovom članku opisat ću kraj izrade diorame.

    U prošlom članku smo prošli sve od izrade preko bojanja baze sve do dodavanja vegetacije. Sljedeći korak bilo je iscrtavanje crta po cesti. Prvo sam zaštitio ostatak baze maskirnom trakom.

    Click for enlarged picture

    Zatim sam obojao bijelom bojom crte na cesti.

    Click for enlarged picture

    Za kraj, makadamski dio na ugibalištu obojao sam u bjelkastu boju te dodao “weathering” tragova kotača po asfaltu.

    Click for enlarged picture

    Potom sam postavio autobus na željenu poziciju.

    Click for enlarged picture

    Time je okončana izrada i bojanje baze diorame i sve što je preostalo bilo je bojanje minijatura. S obzirom da su bile tvornički predobojane odlučio sam iskoristiti tu shemu, ali zbog loše izvedbe, cjelokupno bojanje sam izveo ispočetka. Od baznih boja, dodavanja washeva i na kraju dodavanja highlighta i tekstura.

    Click for enlarged picture

    Nakon bojanja figura, postavio sam ih na mjesto i time zgotovio dioramu.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-01-02 14:25:55" ["modified"]=> string(19) "2025-01-02 14:25:55" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 2nd January 2025

All articles

Latest battle-reports

All battle-reports